Mijn reis naar Oeganda

IK BEN ER!

Lieve allemaal,

Mijn éérste bericht vanuit Uganda! Het is nog steeds een beetje onwerkelijk maar… ik het is toch écht waar dat ik hier nu ben! Ik ga proberen een gestructureerd verhaal te schrijven maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen. De afgelopen dagen zijn heel indrukwekkend geweest. Wat ben ik blij dat ik dit avontuur ben aangegaan. Nu al!

Dinsdagochtend begon het avontuur. Om 11:00 vertrok het vliegtuig. Mijn voornemen was dat ik het ‘afscheid nemen’ niet te zwaar moest nemen. Maar… Dat is dus absoluut niet gelukt. Laat ik het zo zeggen dat ik dinsdag heel wat extra water en zout nodig had om alle tranen te compenseren. Het onbekende maakte het denk ik allemaal zo spannend want drie maanden vind ik in principe heel goed te overzien. De vlucht liep allemaal gesmeerd, heel fijn! Ik had onderweg genoeg te lezen. Van mama kreeg ik vlak voor dat ik door de douane ging een map vol met héél veel kaartjes van familie en vrienden. Écht super lief! Wat een lieve berichtjes stonden er in.. en héle mooie songteksten en spreuken. Iedereen ontzettend bedankt! Haha, de kaartjes bezorgden wel weer wat tranen maar ik werd in het vliegtuig omringt door Afrikaanse mannen die mij gelijk weer wisten op te vrolijken.

Na een tussenstop in Kigali, Rwanda ben ik om 23:00 geland in Entebbe, Uganda. Echt heel bijzonder dat ik nu zelf de warmte van Afrika kon voelen en dat ik nu zelf de Afrikaanse geur kon ruiken waar ik al zoveel verhalen over had gehoord. Toen ik mijn visum had geregeld en ik m’n koffers van de band gehaald had, stond Charly (de chauffeur van Doingoood) op me te wachten. Charly heeft me naar het Doingoood huis in Kampala gereden, dat was ongeveer 45 minuten rijden. Ik woon hier in een huis met 8 andere Nederlandse vrijwilligers. Heel leuk!

De volgende dag kreeg ik een rondleiding door Kampala. Dit was heel bizar, de vorige dag had ik namelijk doordat het donker was nog eigenlijk niks gezien van het land, ik had alleen de chaos in het verkeer opgemerkt. Het moment dat ik ‘s ochtends de hekken rondom ons huis uit liep zag ik gelijk hutjes waar hele gezinnen in wonen. Vanuit hun huisje verkopen ze fruit en groenten om zo wat inkomen binnen te krijgen. De verschillen tussen armoede en rijkdom zijn hier ontzettend goed zichtbaar, dat kan ook best heel confronterend zijn. Want het huis waar ik woon is voor Oegandeze begrippen echt heel erg luxe.

Voor de rondleiding in Kampala gingen we met de boda boda (taxiscooters) naar het centrum van Kampala. Dit was één groot avontuur! Je kunt je niet voorstellen hoe het verkeer hier is als je in Nederland woont. OVERAL maar dan ook OVERAL rijden auto’s, taxibusjes en boda boda’s. En aan beide kanten van de weg lopen heel veel mensen. De boda boda’s rijden kriskras over de weg, bang voor ongelukken zijn ze hier écht niet! Als de boda boda’s nog een gaatje zien om voor een auto langs te kunnen dan doen ze dat ook gewoon, HOE KLEIN DAT GAATJE DAN OOK IS! Toen ik voor de eerste keer achterop zo’n boda boda zat, heb ik écht gevreesd voor mijn leven. Maar.. haha ik moet zeggen, het leven in Uganda went snel. Ik vind het nu al lang niet meer zo eng als de eerste dag. Om ons in Kampala te kunnen verplaatsen gebruiken wij eigenlijk altijd de boda boda. Vlakbij ons huis is een verzamelplaats voor de boda boda’s. Als ik ’s ochtends dus naar ons project wil dan kan ik daar vrijwel gelijk op een boda stappen. Eerst moet er dan nog een prijs onderhandeld worden. Het ritje naar mijn project is zo’n 2000 shilling, dat is zo’n 60 eurocent. Haha, als ik terugkom in Nederland dan ben ik ook gelijk een rekenster geworden! Het verschil in armoede en rijkdom én de chaos in het verkeer hebben woensdag het meeste indruk op me gemaakt. Wat een bijzondere wereld hier!

Donderdag was het hier independent day, iedereen was vrij. Ik hoefde dus ook pas vrijdag op mijn project te beginnen. Marloes en Sanne (twee andere vrijwilligers van Doingoood én ook huisgenootjes) gingen die dag Hollands koken voor een Oegandees gezin, ik ben met hun mee gegaan. Dit gezin heeft een bijzonder project (Jaguzu) opgezet. Ze ondersteunen gezinnen die in grote armoede leven. Het gaat om vrouwen + de (vaak vele) kinderen die geen man/vader meer hebben, vrouwen die voor kinderen zorgen die niet van hun zijn en oudere vrouwen. Jaguzu helpt deze gezinnen onder andere door het schoolgeld voor de kinderen te betalen of door hen van inkomen te voorzien. Donderdag ben ik mee geweest naar deze gezinnen om daar kleren uit te delen. Dit was heel indrukwekkend. Ik ben in hutjes geweest van 3 bij 3 waar 1 bank staat maar waar 10 mensen wonen. Één vrouw van ongeveer 50 jaar die ziek is en voor 9 kinderen zorgt die niet van haar zijn. Zij heeft deze kinderen bij zich genomen omdat ze geen eigen vader en moeder meer hebben. Heel confronterend want de beelden ken je wel van tv maar nu loop je er dus zelf tussen. Het is zo fijn als je deze mensen blij kunt maken met bijvoorbeeld wat kleren… maar aan de andere kant is het ook echt iets dat wij ons in Nederland echt niet voor kunnen stellen. Wat een oneerlijke wereld.

Gisteren was mijn eerste dag op het project, Wakisa Ministries. Hier had ik heel veel zin in, al zo lang ben ik met dit project bezig en nu ging ik het eindelijk in levende lijve zien. Mijn eerste dagje op het project was gelijk vrij heftig! Er was ’s nachts een gevecht geweest tussen twee tienermoeders en die hadden elkaar naar de keel gegrepen, ze hadden ook een ander meisje gepest. Omdat het niet de eerste keer was dat deze meiden agressief werden, zijn ze naar huis gestuurd. Dit was niet zo maar iets, ze doen dit echt niet snel want deze meiden worden niet voor niks bij Wakisa opgevangen. Maar de veiligheid van de andere meiden werd nu voorop gesteld. Toen ik aan kwam op het project werden deze meiden net naar huis gestuurd, dit was dus een beetje een rottig moment. Toen de meiden naar huis waren, was er al weer een volgend probleem. Afgelopen dinsdag is er een meisje bevallen. Een heel heftige geschiedenis want ze is zwanger geraakt door incest, ze is door haar eigen vader verkracht. Dit meisje zou na de bevalling weer terug gaan naar haar familie maar dat werd gisterochtend ineens onmogelijk gemaakt. Het meisje heeft vorige week op aanraden van Wakisa aangifte gedaan bij de politie. Nu is haar vader opgepakt en zit in de gevangenis. De familie is nu ontzettend boos dat ze aangifte heeft gedaan en ze zijn nu naar haar op zoek, ze willen haar zelfs vermoorden. Het meisje moest dus gelijk overgebracht worden naar een andere, veilige plek waar ze niet door haar ouders gevonden kan worden. Wakisa heeft gisteren besloten dat het beter zou zijn als het meisje haar zoontje af zou staan voor adoptie. Ze kan namelijk zelf niet voor haar kindje zorgen, ze is 15, heeft geen geld, nooit onderwijs gehad én ze heeft geen familie of vrienden waar ze terecht kan. Een heel heftige beslissing. ’S Middags heeft de moeder gelijk afscheid genomen van haar zoontje en daarna is zij zelf ook naar een ander opvanghuis gebracht. Dit was echt heel heftig om te zien, iedereen was er ook echt van ontdaan. Het meisje was heel erg verdrietig. Dit zijn voor Wakisa Ministries ook écht dilemma’s, de hulpverleners daar waren er ook kapot van. Maar ze hebben toch voor de veiligheid van de baby gekozen. Helaas kennen ze hier in Uganda geen blijf van mijn lijf huizen of iets dergelijks. Het project lijkt me wel heel erg mooi, voor wat ik nu al gezien heb, doen ze heel veel goede dingen. Gister kon ik nog samen met Marloes naar het project, maandag ga ik voor het eerst alleen. Ondanks de heftige en hectische dag hebben we de dag op het project vrolijk afgesloten. Omdat Marloes gister voor het laatst was, werd er nog een afscheid georganiseerd. Heel bijzonder. Ze waren zo dankbaar voor haar werk. Het afscheid eindigde met een heel mooi lied die de meiden voor haar gingen zingen.

Een zeer indrukwekkende week was het! Maar nu heb ik weekend en ga ik alles even laten bezinken! We gaan zo naar de evenaar, vanaf hier een uurtje rijden. Ik ben héél benieuwd. Heel gaaf dat ik straks kan zeggen dat ik op de evenaar heb gestaan!

Haha.. ik heb geprobeerd mijn verhaal zo kort mogelijk te houden….. dit is niet echt gelukt. SORRY!

Reacties

Reacties

Irene

Wauw Lianne, wat fantastisch om te lezen. Al zoveel beleefd in een hele korte tijd! Ik kijk uit naar je volgende verhaal!:)

Liefs

Annemiek

Heel indrukwekkend!!!
xxxxx

Gea

Tjonge, wat heb je in die paar dagen al veel meegemaakt! Een heel ander ietwat chaotisch land, vooral met verkeer. En dan die ruzie van die 2 meiden en dat meisje wat naar een ander opvangtehuis moest. En dan zit ik hier, gezellig op de bank, lekker breien, kopje koffie, koekje. Nee zo'n wereld kennen wij totaal niet. Oneerlijk verdeeld....
En jij bent zo stoer om zo even een paar maanden mee te helpen! Dat betekent daar ontzettend veel.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal en leef met je mee! Liefs Gea

Marjan Bisschop

Wat een verhaal! tranen komen spontaan op. Heel veel succes, maak er wat moois van! Want elk mens doet er toe!

Bonnie

Mooi beeldend geschreven lianne ik zie je daar gewoon rond lopen en en hoeveel indrukt het op je maakt!Indrukwekkend hoor.
Nu ff alles op je inlaten werken en succes maandag!
Dikke kus

Alfred

poeh....heftig....

tante Leny

geweldig verslag, dankjewel. Ik voel, ruik en beleef het mee.

Oom Ab

ja, dit, zoals je dat beschrijft, is echt Afrika. Die geur als je het vliegtuig uistapt, de chaos overal. Maar jij zit nu echt midden in de misère en dat is soms heftig. Je hoeft echt niet sorry te zeggen omdat het wat langer werd. Ik heb er van genoten. Nou ja, niet van die 2 vervelende gevallen en dan nog wel op je eerste dag. Maar je weet gelijk waartegen jejezelf moet bewapenen. Meeleven, begrijpen, opslaan, maar niet meenemen. Je moet jezelf blijven ontspannen. ????

Jolanda

Wat heb je dat mooi omschreven... Maar wat heftig allemaal. Fijn dat je het naar je zin hebt en een goede start hebt kunnen maken!
Liefs uit Emmeloord

klaas vanderWal

Het is mooi om zo wat op de hoogte te blijven hoe de eerste indrukken ondervind.Wij wensen je sterkte.
Tante Geertje en oom Klaas.Canada.

Lidy Borghuis,

Wat mooi om te lezen, wat een heftige start!
Ik ruik en voel ook weer een beetje Afrika door jouw verhaal.
Tja en afscheid nemen is moeilijk, vooral omdat je zo'n geweldig lieve familie hebt!Zing, huil bid, werk, lach en bewonder... Dikke knuffel!

Ik ben er

Goh wat bijzonder om te lezen. Hier doe je een onvergetelijke levenservaring op. Ben benieuwd naar het vervolg. Groet anja zus van tiny vriendin van je moeder.

Hans Koene

Wat een aangrijpend verhaal Lianne. Knap en mooi dat je dit doet. Groeten van de oude buren uit Marknesse die trots zijn op zo'n buurmeisje.

Alexander van Netten

Meid wat kan jij mooi schrijven en wat maak jij nou wat mee... Ik blijf je volgen en als ik op wat voor manier kan steunen moet je het laten weten...

Veel plezier en heel veel kracht gewenst...

Alie

Ik heb je verhaal in 1 adem gelezen en vond het indrukwekkend. Een hele andere wereld waar wij in leven. Succes met je werk en ik blijf je volgen.

Jacolien

Indrukwekkend, Lianne.

Geef je kracht maar door !! Daar heb je 't voor gekregen.

Anneke@doingoood

Hi Lianne! Je bent er inderdaad! En wat heb je al veel meegemaakt... bijzonder om te lezen en wat een heftigheid. Mooi dat je er bent!

jeanette

Hoi lianne wat heb je alveel meegemaakt! Jeschrijft hhel beeldend en je ziet het voor je . prachtig .je gaat vast nog heel veel zien en beleven geniet ervan deze ( levens) ervaringen lfs jranett

Esther Russchen

Wauw wat een verhaal!
Nu al een hele ervaring.
Mooie en heftige dingen die je meemaakt, wat een verschillende emoties!
Ik kijk uit naar je volgende verhaal :)

Allert Weteringe

Lianne bizarre wereld. Je zit hier op steenworp van waar ik in 1999 ben geweest.
Waren jullie ook in mulago hospital?

tante Wies.

lieve Lianne vandaag 24november,
jou verjaardag van harte gefeliciteerd met je 23e jaar...een mooie dag wens ik je toe met de mensen waar je nu woont en werkt.liefs wies.

Wies vam Netten Hornstra.

Hier boven de datum 24november...Sorry hoor.groetjes van mij wies.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood