Mijn reis naar Oeganda

"Afscheid nemen bestaat niet"

Daar zit je dan…. Op een zomerse zondagochtend in december wakker te worden aan het lake Bunyonyi. Het voelt heel onwerkelijk dat ik hier nu ben ondanks dat ik toch al meer dan 2 maanden in dit land vertoef.

Het lake Bunyonyi staat bekend als één van de mooiste meren van Afrika. Ik geloof het hélemaal. De natuur hier is overweldigend. Het meer ligt in een prachtig groen berglandschap en de bergen zijn eilandjes in het meer. Vanaf het vaste land zijn we gisteren in een uitgeholde boomstam naar het onbewoonde eilandje gekanood waar ons hostel was. Super gaaf! Als je écht tot rust wilt komen dan moet je hier echt naartoe gaan.

Dan moet ik er alleen wel even bij vertellen dat de busrit vanuit Kampala hier naar toe niet echt bepaald rustgevend is. Dat ging ECHT op zijn Ugandees en dat betekend: CHAOS en DRUKTE. De bus werd tot de nok toe volgepropt. Ariane en ik zaten bijvoorbeeld met z’n vijven in een rij waar normaal 3 mensen kunnen zitten. Daarnaast stond het gangpad ook helemaal vol en regelmatig kregen mensen een zware tas of koffer op hun hoofd doordat de bagageplanken ook overvol waren. En daar gingen we dan… op naar een rit van 8 uur! Eigenlijk konden we wel huilen maar in plaats daarvan kregen we de slappe lach. Dit keer lachten we alleen om onze eigen miserie..

Maargoed.. na ongeveer 2 uur onderweg te zijn hebben we ons er maar overheen gezet en hebben we besloten dat we er van moesten genieten. Volgende week staan we namelijk alweer bijna op Nederlandse bodem en ik weet zeker dat ik dan vaak met heimwee naar dit soort momenten terugkijk. Het is iedere keer weer genieten om te zien dat de mensen hier ondanks de chaos toch alles voor elkaar krijgen.

Het is zo raar om te beseffen dat ik volgende week om deze tijd m’n koffer in sta te pakken. Ik ga Uganda nu écht bijna verlaten. Mijn laatste weekje bij Wakisa en Nafasi is ingegaan. En het komend afscheid doet me nu al zeer. Want wat ga ik de meiden van Wakisa én Harriët missen. Harriët is de verloskundige van Wakisa en ze werkt daar 24 uur per dag, 7 dagen per week. Harriët is 25 jaar en is vorig jaar november afgestudeerd. Daarna is ze bij Wakisa komen werken en ze is daar nu onmisbaar voor de meiden. Ze is als een moeder voor ze. Ik heb zoveel respect voor haar. Eigenlijk werkt ze veel te hard en is het veel te veel. Dat zegt ze zelf ook, ze heeft bijna geen sociaal leven meer naast haar werk. Maar ze heeft zo’n groot hart voor deze meiden dat ze het er allemaal voor over heeft. Ik ben écht trots op haar!

Woensdag is mijn laatste werkdag bij Wakisa. Ik heb vorige week van alle meiden foto’s gemaakt en deze ga ik aan ze geven. Het was één groot feest vorige week toen ik de foto’s ging maken. Foto’s maken vinden ze helemaal geweldig. En dan kun je wel écht zien dat het nog tienermeiden zijn. Voor de foto’s trekken ze eerst allemaal hun mooiste kleren aan en vervolgens begint het poseren. Ik ben denk ik 2 uur bezig geweest om iedereen op de foto te krijgen haha. Maar het was genieten! Woensdag ga ik iedereen de foto geven. Meer dan de helft van de meiden heeft geen enkele foto van zichzelf dus ik denk dat ze hier heel blij mee zullen zijn.

Zondag gaat Wakisa kerst vieren met alle meiden die eerder opgevangen zijn geweest bij Wakisa. Ik ben blij dat ik hier dan nog ben want ik ben ook uitgenodigd. De meiden hebben een kerstdrama ingestudeerd en deze gaan ze zondag opvoeren. Ik heb er zin in!

Donderdag en vrijdag zijn mijn laatste dagen bij Nafasi. Dit wordt denk ik ook nog lastig! Ik werk er nog maar drie weken maar het lijkt al veel langer. Het leuke is dat jullie Nafasi in maart of april op tv kunnen zien bij Metterdaad. Twee weken geleden waren de opnames. Ik ben ook een dag mee geweest. Héél gaaf! Ik ben een dag met de directeur van de EO op pad geweest! Dat kun je toch niet dagelijks zeggen haha. In de uitzending wordt uitgelegd wat Nafasi precies doet. Nafasi is heel actief in het resettelen van de kinderen met de families. Tijdens de opnames worden een aantal kinderen gevolgd die opgevangen zijn (geweest) bij Nafasi. Waaronder Paul, een jongetje van 5 jaar, die teruggeplaatst is bij zijn familie. Hij woont nu in een sloppenwijk. Voor de opnames hebben we Paul opgezocht in de sloppenwijk. Het was héél indrukwekkend. Het is een bizar idee dat deze sloppenwijk voor Ugandese begrippen leefbaar is. Toen ik er doorheen liep kon ik me namelijk écht niet voorstellen dat er mensen kunnen leven. De sloppenwijk ligt onderaan een heuvel en als het regent stoomt al het regenwater dus naar deze sloppenwijk. Toen wij er waren had het net heel veel geregend en sommige huizen stonden helemaal onder water. Het leven kan er onmogelijk hygiënisch zijn. De vochtige huizen, de geuren, de viezigheid.. Het was moeilijk om aan te zien.

We zijn voor de opnames ook naar Wakisa geweest. Marion, het meisje die haar dochtertje van Wakisa naar Nafasi heeft gebracht wordt namelijk ook gevolgd voor de opname. Ik ben super blij dat ze ook bij Wakisa hebben gefilmd want de baby’s van de meiden die in eerste instantie niet terug kunnen naar huis worden sinds kort daar heen gebracht.

Samen met Jackie, degene die Nafasi draaiende houdt, heb ik de afgelopen weken veel nagedacht over hoe we nazorg voor de tienermeiden kunnen realiseren. We hebben een heel plan gemaakt. De meiden krijgen beroepsonderwijs, counseling en geld om ‘iets’ op te kunnen starten waarmee ze inkomen kunnen genereren. Zodat ze in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en zelf de zorg voor hun kindje op zich kunnen nemen. Jackie heeft een heel netwerk aan mensen bij elkaar kunnen krijgen die mee willen werken. Aankomende donderdag ga ik met Jackie naar deze personen toe om over dit plan te praten. Er wordt een speciale stichting opgezet voor deze nazorg, de naam hiervan wordt ‘Child Initative’. Dit is de eerste organisatie in Uganda die zich inzet voor de nazorg voor deze meiden. En wat ben ik blij dat dit er gaat komen, en dat ik mijn steentje er aan heb kunnen bijdragen! Want het is zo hard nodig!

Het geld dat we ingezameld hebben met familie, vrienden, collega ‘s en de kerk zal allemaal naar deze stichting gaan. Op dit moment zijn er 5 meiden die via deze stichting geholpen gaan worden maar omdat tienerzwangerschappen hier een groot probleem zijn is de verwachting dat dit zich snel uit gaat breiden. Helemaal nu Nafasi veel contact heeft met Wakisa.

Het is nog niet helemaal duidelijk maar waarschijnlijk is er jaarlijks ongeveer €1500,- euro nodig om deze meiden te kunnen helpen. Als ik terug ben in Nederland wil ik proberen dit bedrag jaarlijks bij elkaar te krijgen voor deze meiden. Met hulp van familie, vrienden, collega’s, kennissen moet dit toch lukken? :)

Haha.. mijn tijd hier in Uganda is eigenlijk te kort. Het voelt heel dubbel, aan de ene kant wil ik écht geen afscheid nemen hier maar aan de andere kant verlang ik er ook weer heel erg naar om iedereen in Nederland weer te zien. Ik kan niet wachten om bij de kerstboom, bij mama op de bank, bij te kletsen. Ik kan niet wachten om de rest van mijn familie weer te knuffelen. Ik kan niet wachten om weer door Groningen te fietsen en al mijn lieve vrienden weer te zien. En ik heb ook héél veel zin in mijn nieuwe werk in het UMCG. Het zijn allemaal super goede vooruitzichten! Maar ik weet ook zeker dat ik weer heimwee ga krijgen naar Uganda. Ik ga zeker weten terug naar Wakisa en Nafasi. Deze projecten hebben me namelijk helemaal te pakken. Ik denk dat ik dat nooit meer kan loslaten.

Lieve groet,

Lianne

Reacties

Reacties

Kroes

Je bent een super vrouw met een heel warm hart! Sterkte met het afscheid daar en tot heel snel! Dikke kus

Anouk

Waaauw Lianne wat een geweldig verhaal! Wat is de tijd snel gegaan zeg! Ik snap je gevoel helemaal op dit moment, bleegh! Ik zou zeggen, ga extra hard genieten van je laatste weekje daar want voor dat je het weet zit je weer in he normale saaie en dagelijkse leventje hier in Nederland! Als je terug bent moeten we snel afspreken want ben heeeeel benieuwd naar al je verhalen, ervaringen etc!!! Voor nu GENIETEN!!
Tot snel meid!! Xxx

Mama

Wat een mooi initiatief, Lianne. Geweldig dat er nu ook na de bevalling begeleiding en zorg voor moeder en kind is. Ik ben super trots op je.....en wat zie ik uit naar volgende week dinsdag!! XXX

Esther

Prachtige geschreven!! Wat een bijzonder mooi doel heb je gevonden voor het geld! Geniet nog even van de resterende tijd daar! Liefs

Annemiek

Nog even heeeeeeel hard genieten voordat er elkaar weer kunnen omhelzen!
Tot volgende week!!! xxxxxx

Dorothea

Lieve Lianne, wat een indrukwekkende verhalen van je. Geweldig wat je daar doet, dat is echt van waarde in deze wereld! Fijne laatste week gewenst. Liefs

Alexander van Netten

Meisje wat weer een verhaal... indrukwekkend, ontroerend, bijzonder... tot snel

Astrid

Heel mooi verhaal Lianne. Veel plezier en succes nog de laatste week! Dikke kus, Astrid

joyce

Wat een verhaal! Wat gaat de tijd snel, geniet van je laatste dagen! Ik hoop in Nederland snel bij te kletsen! Dikke kus ook voor de andere meiden op rubaga kabusu!

Tiny

Wat goed dat je voor die jonge moeders verder bent gaan denken. Heb vorige week bij je moeder op de bank bij gekletst en je verhalen gehoord en foto's gezien. Ik denk inderdaad dat die verhalen nog lang niet afgelopen zijn. Je straalt op elke foto. Goed gedaan meid. Veel plezier nog en goeie reis straks. Liefs van mij.

Hans

Geweldig werk heb je daar gedaan Lianne en wat een mooie ervaring.

pake en beppe

Lieve Lianne. Wat weer een prachtig verhaal, mooi en ontroerend. Wij zullen ook blij zijn om je weer te zien. Ik geloof het best dat je Uganda niet kunt vergeten . Na al die verhalen ben ik er wel zeker van dat je dat geld wel bij elkaar krijgt. We wensen je sterkte bij het afscheid nemen, dat zal best wel moeilijk worden. Lieverd tot volgende week. P en B.

Jolanda

Lieve Lianne.
Wat moet jij trots zijn op jezelf en al het werk dat je daar gedaan hebt! Echt super om te lezen/zien wat je raakt en wat je ermee doet! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent en hoop je dan ook snel een keer te kunnen zien. Geniet nu nog van de momenten daar en sluit het op in je hart!
Heel veel liefs van Jolanda

Diny Post

Lieve Lianne

Nog bedankt voor de prachtige verhalen.Een goede reis toegewenst
Veel lief,s Berend Diny.

Gea Hoekstra

Lieve Lianne,
Wat heb jij ongelovelijk veel meegemaakt in deze maanden. En ook nog veel bereikt! Prachtig projekt, die stichting met nazorg voor de meiden! Die 1500 euro moet toch lukken!
Ik ben ook erg benieuwd naar metterdaad van de EO. Wel even laten weten tegen die tijd, zodat wij vanaf hier mee kunnen genieten. Je bent enthousiast en je schrijft ook enthousiast, kan ook niet anders natuurlijk :) Nog een week dan ben je alweer thuis! Ik wens je heel veel sterkte met het afscheid nemen. En dat je Uganda in je hart hebt gesloten, dat wisten we al van je vorige verhalen. En dat je teruggaat ook :):)
Mooi dat je zondag de kerstviering nog kunt meemaken. Zal wel een hele happening worden! Een hele mooie afsluiting ook voor jou!

Geniet nog van de laatste 2 dagen bij Nafasi.
Ik heb trouwens genoten van jouw filmpje en natuurlijk aan dezen en genen laten zien. Iedereen vond het heel grappig :)
Lianne, alvast een hele goede reis toegewenst! Liefs Gea

Simone

Wat een gaaf verhaal weer Lianne! Bijzonder om te lezen hoe je je tijd daar hebt ingevuld!
Nog eventjes genieten van je laatste week! En ook alvast heel veel plezier met thuis komen :)
Liefs, ook voor de anderen!
Simone

Papa

Weer een mooi verhaal. Geniet er nog even van de laatste dagen. En dat bedrag wat nodig is voor Nafasi gaan we zeker lukken.

Tante Wies.

Bedankt Lianne...Voor je indrukwekkende verhaal,begrijp best dat het afscheid nemen moeilijk zal zijn.Maar ook hier zijn weer mensen die je liefdevol en met open armen zullen begroeten.

Tante Wies.van Netten Hornstra

Natuurlijk een goede reis terug...gewenst Lianne,
Liefs wies.

P&B

Go, wat vliegt de tijd nu Lianne. Nog even en dan ben je weer bij ons allemaal. Heel begrijpelijk dat je tegen het afscheid op ziet, je hebt daar ook zo je plekje gevonden.
Maar hier zijn we ook heel blij als je weer bij ons bent.
Nog veel sterkte de laatste dagen, koop maar wat extra zakdoekje, die betaal ik je later wel terug. Nog zes nachtjes slapen en dan is het super-feest.
Tot dan meis. Wij helpen je ook om dat bedrag voor Nafasi bij elkaar te krijgen. XXX

Oom Ab.

weer een mooi verhaal. Goed dat je zo hebt kunnen inzetten voor dat projekt. Moet een voldaan gevoel geven. Respect!

Lidy

Heey Lianne,
Ook ik zie ernaar uit je weer te zien en je enthousiaste verhalen te horen.
Ik kan me voorstellen dat het heel dubbel is om te moeten vertrekken en tegelijk te verlangen naar je familie en vrienden.
Wat geweldig dat je zoveel hebt kunnen betekenen voor Wakisa en Nafasi.
Een hele goede terugreis en tot gauw.

Liefs Lidy

Marja (en Bernhard)

Telkens je prachtige verhalen en foto's mogen bewonderen, Lianne!! Wat is die tijd snel toch voorbij gevlogen. Een gezegende tijd waarin jij zoveel hebt mogen geven .. aan velen daar, maar ook zekers aan velen hier in Ned. De weg is open en jouw hart is nog meer opengaan, is nog meer gaan bloeien.

Volgens mij heb je heel wat bijzondere momentjes mogen opschrijven in dat kleine dankbaarheidsboekje. Als blijvende (naslag) herinnering of misschien bepaalde puntjes welke je straks graag nog meer wilt gaan doen .. daar aan de overkant..

De kleine dingen van het leven, leren jou, vormen jou, op jouw levensweg .. zo'n grote schat van waarde.

Deze tekst is ook echt op jou van toepassing: "Want waar jouw schat is, daar zal ook je hart zijn" (mattheüs 6:21).
Lianne behouden terugreis toegewenst en ook wij kijken graag naar je uit ;)

Lfss Marja (en Bernhard).

Hetty

mooi verhaal meis, je hebt er goed werk gedaan.
En als ooit iemand vraagt of ik nog een goed doel weet....
Je mag trots zijn op jezelf, ik ben in elk geval heel trots op mijn nicht.
maar ik ben ook blij dat je weer gezond op Neerlands bodem bent gearriveerd.
Dikke kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood